RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
Tarikh :16 November 2011
Hari Isnin
Masa: 10.15 – 10.45
Tahun: 2 Cerdik
Tema : Cerita Teladan.
Tajuk : Sang Semut dan Sang Belalang
Fokus Utama : 5.2 : Membaca dengan kuat teks prosa dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca.
Aras 1 (i) Membaca teks prosa dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Fokus Sampingan :8.2 Membaca dan menulis ayat tunggal dan majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang tajuk.
Aras 1.(i) Membina ayat tunggal dan majmuk.
1. Membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar .
2. Menyatakan maksud perkataan yang di beri.
3. Melengkapkan ayat tunggal dan majmuk dengan perkataan yang sesuai
Pengisian Kurikulum
i) Ilmu : Kesusasteraan
ii) Nilai : Bekerjasama, baik hati,keberanian
Sistem Bahasa
i) Sebutan dan intonasi : Intonasi bercerita
ii) Kosa kata : melompat,waspada
iii) Tatabahasa: Simpulan bahasa
Kemahiran Bernilai Tambah :
i) Kemahiran Berfikir : Menyelesaikan masalah.
ii) Kecerdasan Pelbagai : Linguistik,Interpersonal
iii) Pembelajaran Kontekstual.
Strategi Pengajaran :
i) Pendekatan berpusatkan murid.
ii) Teknik Permainan Bahasa.
Penekanan Konsep 5P
i) Penggabungjalinan : Kemahiran mendengar,bertutur,menulis.
Penyerapan Ilmu: Sains,
ii) Pemulihan : Membaca dan memadankan maksud perkataan.
iii) Pengayaan : Murid membina 5 ayat tunggal dari perkataan yang diberi.
iv) Penilaian:
Bahan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran:
1.Bahan Multimedia : Laptop,CD, Kostium pakaian binatang.
2.Bahan bercetak : Lembaran kerja,kad – kad permainan bahasa,kad imbasan.
Pengetahuan Sedia Ada :
1.Murid pernah mendengar cerita binatang.
2.Murid pernah mempelajari perkataan seerti (antonym)sebelum ini.
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Langkah dan Masa | Isi Kandungan | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran. | Catatan
|
Set Induksi ( 5 minit)
| Memperkenalkan tajuk pelajaran pada hari ini.
Guru menyediakan kad permainan pantun teka-teki. (Rujuk lampiran 1) Murid memakai kostium binatang.
Membuat gerakan lagu’ Chicken Dance’
| 1.Guru meminta beberapa orang murid membaca kad pantun teka-teki. Murid lain cuba meneka jawapan.
2.Guru membuat kejutan dengan meminta murid memejam mata. Guru memanggil 3 orang murid untuk memakai kostium binatang iaitu ayam,belalang dan katak.
3.Murid membuka mata dan meneka kostium yang dipakai oleh rakan mereka.
4.Guru dan murid sama-sama membuat gerakan mengikut muzik Chicken Dance.
5.Guru memperkenalkan tajuk haiwan kepada murid – murid.
|
Kemahiran berfikir.
Ilmu: Kesusasteraan
|
Langkah 1 (10 minit)
| Cerita “Sang Semut dan Sang Belalang”
(Rujuk Lampiran 2)
| Guru memanggil 3 orang murid ke hadapan kelas.
Murid membaca teks cerita secara bergiliran di hadapan kelas
Beberapa orang murid pula dipanggil untuk membaca teks sambil dibantu oleh guru.
3.Guru membaca teks sambil diikuti oleh murid dengan sebutan dan nada intonasi yang betul.
| Sistem Bahasa: Perkataan Seerti(Sinonim)
|
Langkah 2 (10 minit )
| Permainan “Apa maksud saya”
Perkataan. -berhati –hati -tiba -menyimpan
Setiap murid akan membaca kad perkataan masing –masing.
Murid akan bergerak mencari pasangan masing –masing dan memadankan maksudnya.
| 1.Guru bersoaljawab dari bahan prosa dengan dengan bertanya sifat Sang Semut dan Sang Belalang.
1.Murid dibahagikan kepada 2 kumpulan. Kumpulan A akan memegang kad perkataan sementara kumpulan B akan memegang kad maksud perkataan.
2. Murid diminta mencari pasangan bagi maksud perkataan.
3.Pasangan pertama yang berjaya memadankan kad di papan hitam dikira pemenang.
4.Murid membaca secara kelas perkataan di papan hitam.
| Teknik Permainan Bahasa.
Kecerdasan Pelbagai
Pendekatan Berpusatkan Murid. |
Penutup
(5 minit)
|
Latihan Bertulis. Lembaran Kerja.
(Rujuk Lampiran 3)
Melengkap ayat dengan perkataan yang sesuai
Latihan Pengayaan (Rujuk Lampiran 4) - Membina 6 ayat tunggal dari perkataan yang diberi.
Latihan Pemulihan (Rujuk Lampiran 5) Memadankan perkataan dengan maksud yang diberi.
Rumusan Sesi soaljawab
|
1.Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid.
2. Guru memantau semasa murid menyiapkan latihan sambil memberi bimbingan kepada murid yang lemah.
Guru menekankan mengenai maksud simpulan bahasa sambil menasihati murid agar bersikap rajin dan saling tolong menolong dengan mencontohi watak Sang Semut.
|
|
LAMPIRAN 1(kad permainan)
PANTUN TEKA – TEKI
1. Ada belalai tetapi bukan gajah
Di malam hari ia menjelajah
Kegemarannya suka menghisap darah
Ia membiak di air dan di sampah
Jawapan :
2. Kuning di raja indah berseri
Di hias indah di waktu pagi
Kalau anda bijak bestari
Binatang apa keris di kaki?
Jawapan :
3. Dipujuk dibelai setiap masa
Lembut bulunya manja suaranya
Aduhai adik cubalah teka
Binatang apa mengiau bunyinya.
Jawapan
Lampiran 2
Teks petikan cerita.
Tajuk : Belalang Dan Semut
Pada suatu hari,seekor belalang telah bertemu dengan seekor semut.Pada ketika itu, Sang Semut sedang bertungkus lumus mengumpul dan mengeringkan bijirin.Sambil ketawa,Sang Belalang berkata,”Hai Sang Semut! Aku sangat kasihan melihat keadaan kamu ini.Setiap masa kamu terpaksa bermandi peluh.Lihatlah keadaan aku ini.Hidup bebas terbang ke sana sini”.
Sang Semut lalu berkata,”Wahai sahabat baikku,musim sejuk akan tiba tidak lama lagi,marilah kita menyimpan makanan sebagai langkah berjaga-jaga.Belalang tertawa lalu berkata,”Ha ,ha.ha biarlah.Masih ada banyak masa.Belalang terus menyanyi dan tidak mempedulikan nasihat rakannya.
Selang beberapa hari,musim sejuk pun tiba.Salji turun dengan lebatnya.Belalang berasa sangat takut.Badannya menggigil kerana kesejukan dan kelaparan.Dia tidak menyimpan bekalan makanan.
Tanpa membuang masa Sang Belalang berlari ke rumah Sang Semut.Sang Semut terperanjat melihat Sang Belalang.Sang Semut pun berkata,”Wahai Sang Belalang, jika kita ringan tulang,tentulah kita akan mendapat faedahnya,sebaliknya jika kita berat tulang diri sendiri yang akan rugi.
Sang Semut pun memberi sehelai selimut dan menghidangkan makanan kepada Sang Belalang.Sang Belalang berjanji akan berubah menjadi rajin.
(Lampiran 3)
Lembaran kerja.
Nama : ……………………………
Tahun: ………………………….
Lengkapkan ayat di bawah dengan perkataan yang sesuai.
1.Sang Semut …………………….. melihat keadaan Sang Belalang yang basah kuyup.
2. Sang Semut ……………………. makanan untuk kegunaan di musim sejuk
3 .Sang Belalang berasa ……………….. dan akan berubah menjadi rajin.
4 .Sang Semut bersikap ………………. apabila ia menghidangkan makanan kepada Sang Belalang.
5 .Sang Semut bersikap ………………….. sementara Sang Belalang pula mempunyai sifat ………………. bekerja.
insaf rajin baik hati malas kasihan
(Lampiran 4)
Aktiviti Pengayaan
Nama : ………………………………
Tahun : …………………………
Bina ayat tunggal atau majmuk dari perkataan yang diberi.
1. Kasihan :
…………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………….
2. Berjumpa :
……………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………
3. Berwaspada :
……………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………...
4. Menggigil
……………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………
5. Terperanjat : .……………….….………………………………………………………
……………………………………………………………………………..
6. Mengumpul :
…………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………
(Lampiran 5)
Aktiviti Pemulihan.
Nama : ……………………………………………
Tahun : ………………………………………………
Padankan perkataan yang sama maksudnya di bawah.
1. .Mengumpul simpati
2. Bertemu terkejut
3. Kasihan menghimpun
4. Waspada berjumpa
5. Terperanjat berhati hati